06-36138188 info@levensgroei.nl

Het is logisch dat je wat stress ervaart als je een deadline hebt, maar wat gebeurt er met je als je elke dag stress ervaart. Ik geloof zelfs dat de meeste mensen niet eens meer weten hoe echte ontspanning voelt, maar wanneer bereik je nou de grens?

Wanneer ben je ‘gewoon’ druk en wanneer ben je te druk?

En hoe weet je nou of je wat meer stress hebt, overspannen bent of toch in een burn-out zit?

In dit artikel leg ik je uit

  • Dat er stress bestaat waar je je geen zorgen over hoeft te maken
  • Het verschil tussen stress, overspannen zijn of een burn-out hebben
  • Welke kenmerken hierbij horen
  • Wat je ertegen kan doen
  • En waarom juist de millennials (geboren tussen 1980 en 2000) zo’n groot risico lopen

Is stress altijd slecht voor je?

We hebben allemaal wel eens stress en tot in zekere mate is daar ook niks mis mee. Als je een deadline hebt, is die stress juist heel helpend. Het zorgt ervoor dat je je extra goed kan focussen.

Acute vs chronische stress

Er bestaat namelijk een verschil tussen acute stress en chronische stress. Acute stress ontstaat in van die piekmomenten. Bij een deadline, of als je over wilt steken en er toch een auto aan blijkt te komen en jij een superjump naar achter kan maken. Er zijn zelfs moeders die een auto op kunnen tillen als hun kind eronder ligt. Er komt namelijk een bak aan adrenaline vrij die daarvoor zorgt.

Dieren hebben ook acute stress, als ze moeten rennen voor een leeuw bijvoorbeeld. Maar daarna schudden ze het van zich af en zijn ze het kwijt

Wij mensen doen dat niet, of althans veel minder. Misschien herken je dit wel: je gaat erover piekeren en zit jezelf ook nog op de kop hoe je het anders had moeten doen. Daarnaast hebben wij een mobiele telefoon die een sh*tload aan prikkels met zich meebrengt.

Netflixen is niet ontspannen

Want misschien denk je dat netflixen ontspanning is, maar voor je brein is dat het niet. Helemaal niet als je ook nog de tv aan hebt en daarnaast je telefoon in je handen. Prikkel overload, je hersenen draaien op volle toeren.

De balans raakt steeds schever. Inspanning is volop aanwezig, ontspanning steeds minder. Daarnaast merk je dat je bordje steeds voller begint te liggen, je hebt alle ballen hoog te houden.

Zo raak je steeds meer uit evenwicht; je draaglast en je draagkracht groeien scheef. Met andere woorden: je hebt meer op je bord (draaglast) dan dat je eigenlijk aan kan (draagkracht).

En zo wordt je langzaam overspannen…

Als je te lang met je stressklachten doorloopt, als je te lang inspanning levert zonder echte ontspanning, dan raak je overspannen.

Je merkt dat je wat minder kan hebben, je concentratie gaat achteruit en je wisselt wat sneller in emoties. Je komt in een vicieuze cirkel; je slaapt niet meer denderend, dus je bent niet volledig uitgerust en daardoor voelt alles nog zwaarder. Lees voor meer signalen deze blog.

Als je overspannen bent en je bent hier op tijd bij, dan kan je met een relatief korte periode weer herstellen. Doe je dat niet, dan glijd je een burn-out in.

 

Overspannen is een voorstadium van een burn-out

 

Helaas denderen de meeste mensen gewoon door. Want de klachten zijn nog niet erg genoeg, het valt wel mee, je hebt bijna vakantie of misschien heb je het wel niet eens door. Misschien leef je standaard onder zo’n mate van stress, dat je niet eens meer weet hoe schadelijk dit eigenlijk voor je is. Je weet niet eens meer hoe het is om je echt ontspannen te voelen.

Een burn-out kenmerkt zich door een hele hoge mate van uitputting, je bent letterlijk opgebrand. Eigenlijk is alles je teveel. Huishoudelijke taken, leuke dingen doen of zelfs tv kijken. Het enige wat jij wilt, is rust. Maar met alleen rust, red je het helaas niet…

In sommige gevallen vinden zelfs uitvalverschijnselen plaats, sommige mensen die in een burn-out zitten, komen zelfs (tijdelijk) in een rolstoel. Je hele lichaam en je systeem is overbelast.

Het verschil tussen een burn-out en overspannen zijn

Het verschil zit hem vooral in de ernst van de mate van uitputting en de duur van de klachten. Het is afglijdende schaal.

Stress –> nog meer stress –> overspannen –> surmenage –> burn-out

Het begint met piekeren en eindigt met een burn-out

Zware overspannenheid, ook wel surmenage genoemd, is de fase voor een burn-out. Het is een verwaarloosde overspannenheid, waarbij de signalen te lang genegeerd worden, de balans niet tijdig wordt hersteld en de klachten ernstiger worden. De klachten en symptomen kunnen sterk op elkaar lijken maar zijn bij een overspannenheid minder heftig en bij een burn-out juist nog heftiger.

Hoe meer je richting een burn-out zit, hoe erger je klachten en je mate van uitputting. En ook: hoe langer het duurt voordat je ervan af bent. 

Wat te doen tegen een burn-out?

Allereerst: neem je klachten en signalen serieus. Je leest dit niet voor niks. Je hoeft echt niet te wachten tot je aan de grond zit voor je hulp mag vragen. Ik richt mij veel liever op burn-out preventie. Op het moment dat je merkt dat je niet zo lekker in je vel zit en dit komt vaker terug; richt dan je energie en aandacht op het neerleggen van een stabiele basis.

Steek je kop niet in het zand. Als je meer piekert dan je wilt, slechter slaapt, minder concentratie hebt, een korter lontje en het gevoel dat je de boel niet overziet, doe hier dan iets mee. Kijk gerust op mijn pagina over GeluksGroei: het programma waarin ik jou alles leer over persoonlijk leiderschap nemen in je eigen leven.

Je kan gaan zitten wachten tot je echt in een BO zit, of je schakelt eerder hulp in. En misschien denk je wel ‘maar dat overkomt mij niet’, well think twice. Dat dacht ik ook en ik denk iedereen. Maar dit is de waarheid:

Als jij niet met je stressklachten aan de slag gaat, slaat een burn-out jou niet over.

Rust nemen is een bullsh*t advies

Rust nemen is nog steeds een veelgehoord advies, maar dat werkt helaas echt niet. Je stressklachten komen namelijk ergens vandaan. Zolang je daar niet mee aan de slag gaat, zal je altijd terugvallen.

Daarom werkt het niet om even vakantie te nemen of 5 maanden de ziektewet in te duiken. Er is meer nodig. Ook alleen aan je mindset werken, positief denken en mindfulness toepassen werken niet voldoende. Jazeker zijn het hele prachtige tools, mits je ook de onderliggende oorzaken aanpak.

Wil je nog wat extra tips hoe je je stress wat kan verlichten, lees dan dit artikel.

 

Millennials en stress

Vooral ook de millennials (geboren tussen 1980 en 2000) moeten hun klachten serieus nemen. Want misschien herken je het wel: je twijfelt veel aan jezelf, vind dat je alle kansen moet benutten die er zijn maar loopt jezelf daarin voorbij. Je vindt dat je moet voldoen aan het perfecte plaatje op insta, moet een goede baan hebben, een rijkelijk sociaal leven, sporten en weet ik wat nog meer. Door onze mobieltjes kan je jezelf vergelijken met de hele wereld en dat brengt echt stress met zich mee.

Helaas worden millennials niet altijd overal serieus genomen. In dit artikel leg ik je uit waarom je dat juist wel zou moeten doen, want je loopt echt een groot risico.

Wees eerlijk naar jezelf

Ik weet dat het niet leuk is, en zelfs heel moeilijk is, om toe te geven dat het misschien niet zo lekker met je gaat. Jij bent hoogstwaarschijnlijk van het motto: doorgaan, niet zeuren, het komt wel weer goed.

Maar merk je dat je toch wat vaker stressklachten hebt dan je zou willen? Wil je nou weleens gewoon echt weten hoe jij ervoor staat, vraag de gratis super snelle stress test aan.

Vul hieronder je gegevens in, klik op de link in je mail, vul de test in en krijg direct de uitslag te zien. Met weinig moeite en inspanning, heb jij in een klap duidelijk hoe het echt met jou gaat.

Is het gewoon een beetje stress, of moet je je toch wat meer zorgen gaan maken?